VIDEO | ”REVOLTĂTOR! Sighetul și localitățile din Maramureș pornesc în “secolul revoluției digitale” – cu reducerea la jumătate a claselor de liceu cu specializarea informatică”

”REVOLTĂTOR! Sighetul și localitățile din Maramureș pornesc în secolul XXI – “secolul revoluției digitale” – cu reducerea la jumătate a claselor de liceu cu specializarea informatică”. Așa începe o scrisoare redactată de un comitet de părinți din Sighetu Marmației, revoltați de decizia desființării mai multor clase cu profil mate –info, din județ.

În ultimele zile, spațiul public a fost invadat de petiții și scrisori ale părinților, ale elevilor sau foștilor elevi de la diferite școli sau licee din județul Maramureș, despre noul plan de școlarizare propus pentru anul viitor, care propune desființarea a cel puțin 50 de clase de a IX-a din județ,

Reducerea numărului de clase de a IX-a la nivelul județului, este justificat de numărul scăzut de elevi din toată ţara care urmează acum cursurile clasei a VIII-a, prin faptul că în urmă cu 8 ani a fost înfiinţată clasa 0, iar generaţia respectivă s-a scindat, deci există mai puţini copii. Sunt voci care spun că aceste consecinţe ar fi trebuit anticipate în urmă cu 8 ani. Se puteau reduce efectivele de elevi dintr-o clasa, oricum clasele sunt supraaglomerate.

În cadrul ședinței Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Maramureș, care a avut loc în, 25 ianuarie 2021, ca urmare a modificării numărului de elevi/clasă, stabilit prin Ordinul ministrului educației, nr. 3164/21.01.2021, prin care se aprobă Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, a fost analizată situația actualizată la nivelul județului Maramureș, în cadrul unui dialog cu partenerii instituționali.

La întâlnirea de lucru au fost invitați reprezentanți ai Sindicatului Liber din Învățământ Maramureș, ai Sindicatului din Învățământul Preuniversitar „Spiru Haret” Maramureș, ai Asociației Elevilor din Maramureș, ai Consiliului Județean al Elevilor Maramureș, ai părinților.

A fost subliniată importanța aplicării unor criterii clare, unitare la nivelul județului Maramureș, criterii  ancorate în legislație și în realitatea actuală, în vederea proiectării unui plan de școlarizare realist, pentru anul școlar 2021-2022.

Contextul este determinat de un deficit de 1391 de elevi, care nu se vor regăsi în bănci, în clasa a IX-a, în anul școlar viitor. Aproximativ cu 50 de clase mai puțin în tot județul Maramureș. Anca Hendea, inspectorul general județean a prezentat planul de școlarizare a anului școlar viitor, care în momentul de față se află în analiză. Inspectorul general declară că se respectă Legea Educației Naționale și Legea 185 20/08/2020.

Am încercat să aflăm mai multe despre situația tensionată chiar de la inspectorul general al ISJ Maramureș, Anca Hendea.

Cei din spațiul public pun problema mai degrabă nuanțat și mai degrabă afectiv. Noi am încercat să rezolvăm problema în mod obiectiv. E normal ca la acest efort să contribuim cu toții, astfel fiecare liceu trebuie să-și diminueze efectivul de clase. Noi am stabilit că legislația trebuie aplicată, astfel încât, proporția de clase teoretice cu clase tehnice-profesionale să se echilibreze”spune Anca Hendea.

Decizia inspectoratului e bazată și pe politicile emise de Comisia Europeană. Anca Minodora Costin- Hendea a atras atenția asupra unei situații din județul Maramureș, fiind vorba de învățământul profesional/profesional-dual. În anul 2020, județul nostru trebuia să aibă aproximativ 60% dintre elevi în astfel de clase. La ora actuală, efectivul elevilor care frecventează astfel de licee este de 48%. Sunt angajatori care se plâng de lipsa forței de muncă, iar liceele profesionale / tehnologice nu au elevi pentru aceștia, spune aceasta.Inspectorul general vorbește depsre dreptul la educație, egalitatea de șanse și faptul că nu se fac diferențe între școli.

”Există standarde care spun că ar trebui în acest moment, la finele lui 2020 să avem 60% învățământ tehnic- profesional și 40% învățământ teoretic. Maramureșul este departe de lucrul acesta. Pe Baia Mare, suntem la 10% în acest moment, pe efectivul de elevi la profesional. Cei care susțin ca la unele licee nu ar trebui schimbată cifra de școlarizare se bazează pe cutumă, pe tradiție. Tradiția este frumoasă, reală, dar dacă mergem în urmă cu cincizeci de ani, există azi colegii naționale teoretice în județ,  care mai demult erau licee industriale. Trebuie, așadar să fim foarte echilibrați”, menționează inspectorul general Anca Hendea.

Decizia a stârnit revoltă în rândul părinților. ”Elevii vor fi împinși din sistemul de învățământ liceal să devină culegători de sparanghel prin Europa”, sunt de părere părinții care pun preț pe valorile unei bune educații.

Din informarea ISJ Maramureș cu privire la modul de întocmire a proiectului planului de școlarizare, în 2021-2022 pentru clasa a IX înțelegem că reducerea claselor de liceu a ținut cont de orice criterii, mai puțîn de opțiunile elevilor și cu atât mai puțîn de megatrendurile care conturează viitorul societății. Cum poate fi catalogat un algoritm care duce la un rezultat atât de absurd? Este revoltător să acceptăm că tinerii inteligenți și harnici ai Maramureșului să fie împinși de sistemul de învățământ liceal să devină culegători profesioniști de sparanghel prin Europa. Un proces coordonat în mare grabă de Minister, netransparent și fără o consultare a principalilor factori interesați, maschează, în opinia noastră, doar intenția de a tăia cu orice preț cheltuielile bugetare din învățământ. În lista argumentelor prezentate de ISJ Maramureș înțelegem că totul este legal. Dar nu am văzut un proces transparent sau o fundamentare bazată pe statistici de perspectiva privind “scăderea demografică”, și nici luarea în considerare a unor măsuri firești de adaptare la situațiile impuse de pandemie (ex. reducerea numărului de elevi în clase). În această logică absurdă, Sighetu Marmației trebuia să reducă două clase de liceu. Iar cele reduse au fost tocmai cele cu specializarea „informatică”!”Ca urmare, din 4 clase de informatică (puține, față de cerere), vom rămâne doar cu două clase. Două clase de informatică în care să se “indese” visele a mii de copii. Pentru restul, îndeplinirea aspirațiilor va trebui să se bazeze doar pe muncă individuală și meditații – pentru cine poate. Trebuie să știm că selectarea profilului /specializării claselor reduse au fost decise de consiliile de administrație ale școlilor ale căror directori au fost numiți cu câteva zile înainte de schimbare. Așadar, astăzi ne întrebam ce legitimitate mai au deciziile consiliilor de administrație. În spatele tuturor argumentelor invocate de ISJ Maramureș se ascunde de fapt lipsa de viziune a unei clase politice, plus abuzul legalizat printr-un cadrul legislativ incoerent care pune interesul personal sau de grup deasupra interesului public. De ce nu s-a făcut o analiză a opțiunilor elevilor pentru specializările pe care doresc să le urmeze? Oare după un an de școala online (un adevărat marș forțat spre digitalizare), 50% din copii/părinți ar fi înțeles că informatică nu mai este de viitor? Astăzi, când strategia de dezvoltare a Uniunii Europene se bazează pe cuvinte cheie precum “revoluție digitală”, “inteligență artificială”, este de neconceput să se ajungă să fie reduse cu 50% clasele de informatică. Logică selectării specialităților care ar urmă să fie reduse prin acest “plan de școlarizare” ar trebuit să urmeze în primul rând o evaluare a opțiunilor viitorilor absolvenți de gimnaziu corelată eventual și cu rezultatele la examenele de capacitate. Și mai ales, ar trebui să țina cont de nevoile societății, care sunt strâns legate de Strategiile UE pentru orizontul 2030. Cerem reconsiderarea acestui demers, în baza unui proces participativ, transparent, care să țînă cont de nevoile societății noastre, la nivel regional și național”, solicită vocea părinților revoltați de situația actuală.

Astăzi, când strategia de dezvoltare a Uniunii Europene se bazează pe cuvinte cheie precum “revoluție digitală”, “inteligență artificială”, este de neconceput să se ajungă să fie reduse cu 50% clasele de informatică”, mai scriu reprezentanții părinților în scrisoarea de revoltă.

În asenimetnul lor sunt și profesorii de informatică.

A fost tăiată, spre surprinderea mea, clasa bilingv de mate-info, de la Colegiul Național ”Dragoș Vodă”. Noi, profesorii, suntem foarte supărați. Am avut rezultate cu această clasă la olimpiada faza județeană și națională. 16 dintre acești elevi au obținut permisul European de conducere a calculatorului ECDL, valabil pe viață. Sunt copii care au fost la concursuri de informatică, de robotică, multimedia, de ani de zile am premii de la ei. Nu știu de ce au tăiat exact această clasă. Noi suntem un liceu colector, și avem mulți elevi care au făcut performanță la informatică și în străinătate”, spune siderată profesora Cornelia Hotea.

Nu numai Colegiul Național ”Dragoș Vodă”a fost afectat de aceste decizii.Și Colegiul Național Pedagogic ”Regele Ferdinand”își pierde de la anul o clasă de mate-info.

A fost o decizie dureroasă pe care am fost nevoiți s-o luăm. Nu este confortabil deloc nici pentru noi. Trebuie să ținem însă cont de această situație reală, numărul de elevi de clasa a VIII-a a scăzut cu 1400. Situația trebuie echilibrată la nivel de județ. Trebuie avute în vedere și politicile Europene care vizează un transfer al elvilor de la liceele teoretice, spre cele tehnologice, din păcate pentru noi”, spune Ovidiu Sechel, directorul Colegiului Național ”Regele Fedinand”, din Sighetu Marmației.

E un compromis decizia de a tăia clasele pentru anul viitor, dar trebuie gândită serios o perspectivă de viitor a învățământului liceal, spune directorul Colegiul Național ”Mihai Eminescu”, Marius Crăciun,

”Noi avem cu două clase mai puțin. Sigur, că din punct de vedere al copiilor care puteau studia la acest liceu, nu suntem foarte fericiți. Dar realitatea este că sunt cu 1400 de elevi mai puțini. Trebuie să gândim cu toată responsabilitatea ce se va întâmpla pe viitor. În Baia Mare e necesară de o restructurare a rețelei de școlarizare, ca să nu ne trezim că peste câțiva ani, un sfert din Colegiul ”Mihai Eminescu”, sau oricare alt liceu, se golește. Și ne vom trezi că am mers pe aceeși idée, fără a face nimic constructiv pentru învățământul liceal.Acceptăm că în acest an, doar așa se poate face, dar trebuie regândit tot ce se întâmplă cu învățământul liceal, să avem o perspectivă de viitor, în județ”, spune Marius Crăciun, director Colegiul Național ”Mihai Eminescu”

Asociația Elevilor din Maramureș este de acord cu spusele inspectorului general Anca Hendea cu privire la egalitatea dintre liceele teoretice și cele profesionale și tehnice, dar declară că nu ne putem permite ”desfigurarea” învățământului teoretic pentru a promova învățământul tehnic sau profesional”, precizează AEM.Astfel, AEM solicită Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean să revizuie planul de școlarizare al anului școlar 2021-2022 în ideea în care ”tăierea” numărului de clase din liceele teoretice să fie un subiect trecut, înlocuit cu scăderea numărului de elevi dintr-o clasă și păstrarea numărului actual de formațiuni de studiu.

Noul ordin al ministerului a mai oferit o gură de oxigen învățământului. Acesta precizează următoarele: „Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a decis că numărul de elevi în clasele de început de ciclu, în învăţământul liceal cu frecvență – zi, se va reduce:

– de la 28 la 24 de elevi în clasă pentru filiera tehnologică și învățământul profesional, inclusiv dual, precum şi pentru filiera vocațională – profil sportiv, teologic, pedagogic şi învățământul liceal de artă;

– de la 28 la 26 de elevi în clasă pentru filiera teoretică.”

Chiar și cu acest ajutor venit din partea MEN, în județ se vor câștiga aproximativ 10 clase. Comasarea va trebui să continue respectând legea și ordinele MEN.

 

Materialul integral îl veți putea urmări în cadrul emisiunii ”Lucruri, fapte și oameni de valoare”, de joi, 4 februarie, ora 18:35, la TV Sighet.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.