Taxa auto ilegală –

Taxa auto ilegală –
Ieri 7 aprilie Curtea de Justiţiei a Uniunii Europene a stabilit că taxa de primă înmatriculare instaurată de statul Român, încalcă legislaţia Uniunii Europene, întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul ţării nostre.  

Curtea de justiţie a Uniunii Europene a stabilit că  taxa auto din România are ca efect descurajarea importului şi punerea în circulaţie a vehiculelor de ocazie cumpărate în alte state membre, fapt ce contravine dreptului comunitar.   Poziţia instituţiei a fost exprimată după ce o instanţă românească i-a solicitat Curţii de Justiţie a Uniunii Europene un punct de vedere.  În textul publicat pe site-ul instituţiei, se arată că taxa auto din România are ca efect descurajarea importului şi punerea în circulaţie a vehiculelor de ocazie cumpărate în alte state membre, fapt ce contravine dreptului comunitar. Curtea aminteşte că dreptul Uniunii interzice fiecărui stat membru să aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplică produselor naţionale similare. Această interdicţie vizează garantarea neutralităţii depline a impozitelor interne faţă de concurenţă dintre produsele care se află deja pe piaţa internă şi produsele din import. Taxa auto din anul 2008 instituită de statul român, care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României, arată Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Poziţia instituţiei vine după ce o instanţă românească a soclicitat Curţii de Justiţie a Uniunii Europene un punct de vedere într-un dosar în care un şofer român a dat statul în judecată pentru perceperea taxei auto. Astfel, şoferii care au achitat în trecut această taxa pot şi ei să dea statul în judecată şi să ceară banii înapoi. Curtea Europeană de Justiţie, este instituţia juridică a Comunităţilor Europene. Deciziile sale sunt obligatorii pentru instanţele de judecată din România, astfel că fiecare român care da în judecată statul pe această temă, va câştiga folosindu-se de prevederea dată astăzi.    Cazul Tatu, cel care a dus la această hotărâre  Domnul Tatu locuieşte în România şi a cumpărat un automobil de ocazie în Germania, în iulie 2008, la preţul de 6.600 de euro. Acest vehicul avea o capacitate cilindrică de 2.155 cm3 şi respectă norma de poluare Euro 2. Fabricat în 1997, vehiculul respectiv a fost înmatriculat în Germania în acelaşi an.  Pentru a putea să înmatriculeze acest vehicul în România, domnul Tatu a trebuit să plătească suma de 7.595 de lei (aproape 2.200 de euro) ca taxă pe poluare.  Apreciind că taxa este contrară dreptului Uniunii, domnul Tatu a solicitat restituirea sumei plătite. Astfel, acesta invocă faptul că taxa este incompatibilă cu dreptul Uniunii, întrucât este aplicată tuturor vehiculelor de ocazie importate în România dintr-un alt stat membru şi înmatriculate pentru prima data în România, în condiţiile în care, în cazul vehiculelor similare deja înmatriculate în România, această taxa nu este aplicată cu ocazia revânzării lor că vehicule de ocazie.  Tribunalul Sibiu, sesizat cu litigiul, adresează Curţii de Justiţie întrebări cu privire la compatibilitatea acestei reglementări cu dreptul Uniunii. Prin hotărârea pronunţată astăzi, Curtea aminteşte că dreptul Uniunii interzice fiecărui stat membru să aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplică produselor naţionale similare.  Această interdicţie vizează garantarea neutralităţii depline a impozitelor interne faţă de concurenţă dintre produsele care se află deja pe piaţă internă şi produsele din import.  Peste 12.000 de români au contestat taxa auto în instanţă, iar 4.000 au câştigat deja şi au primit sau urmează să primească banii înapoi.Argumentul cu care i-au convins pe judecători a fost că taxa de poluare reprezintă o dublă impunere, ceea ce contravine regulilor europene. 

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.