Rezultatele primei monitorizări a proiectelor de prevenire a consumului de droguri în mediul școlar

În anul şcolar 2021-2022, Agenţia Naţională Antidrog şi Ministerul Educaţiei şi-au propus implementarea a opt proiecte naţionale de prevenire a consumului de droguri în mediul şcolar şi familial.

În perioada 13 septembrie – 31 decembrie 2021, specialiştii centrelor de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog ai Agenţiei Naţionale Antidrog şi cadrele didactice din unităţile şcolare au realizat activităţile proiectelor, depăşind dificultatea generată de contextul pandemic, prin alternanţa cursurilor fizice cu cele online. Astfel, au fost obţinute următoarele rezultate:

1. Proiectul naţional „Cum să creștem sănătoși
– Nr. de cadre didactice formate: 605
– Nr. de clase: 520
– Nr. de preşcolari: 10.570

Acest proiect presupune 6 activităţi de formare de deprinderi de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică (clasa pregătitoare), punând accent pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie, igienă, mişcare), a comportamentelor sănătoase (fără fum de ţigară, alcool şi medicamente fără prescripţie medicală) şi a modalităţilor adecvate de rezolvare fără violenţă a conflictelor şi de luare a deciziilor.

  1. Proiectul naţional „ABC-ul emoțiilor
    – Nr. de cadre didactice formate: 443
    – Nr. de clase: 422
    – Nr. de elevi: 9238

Acest proiect are 7 activităţi care se adresează elevilor din clasele I şi a II-a şi presupune formarea şi consolidarea abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie, punând accent pe conştientizarea de sine, abilităţile de comunicare asertivă, gestionare a emoţiilor neplăcute, abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă.

  1. Proiectul naţional „Necenzurat
    – Nr. de cadre didactice formate: 279
    – Nr. de clase: 402
    – Nr. de elevi: 8975

Acest proiect are ca scop dezvoltarea de abilităţi de viaţă, necesare luării unor decizii informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de tutun, alcool şi droguri, în rândul elevilor de 12-14 ani (12 activităţi/proiect).

  1. Proiectul naţional „FRED goes net
    – Nr. de cursuri FRED: 35
    – Nr. de participanţi: 282

Acest proiect presupune realizarea de intervenţii timpurii pentru elevii (14-19 ani) care au fost identificaţi/depistaţi pentru prima oară în legătură cu consumul de droguri, în scopul evitării transformării consumului experimental şi ocazional în consum regulat. Intervenţia constă într-un interviu iniţial şi o sesiune de grup, de minimum 8 ore (Cursul FRED).

  1. Proiectul naţional „Mesajul meu antidrog
    – Nr. de cadre didactice informate: 3716
    – Nr. de elevi informaţi: 26053
    – Nr. de şcoli şi licee participante: 418
    – Nr. de elevi participanţi: 447
    – Nr. de cadre didactice coordonatoare: 388
    – Nr. de lucrări primite: 27

Proiectul constă în implementarea unui concurs naţional în cadrul căruia elevii îşi exprimă, într-o formă de comunicare artistică sau prin sport, opiniile şi atitudinile lor în legătură cu consumul de droguri.

  1. Proiectul naţional „Eu și copilul meu

Proiectul conţine 9 activităţi interactive cu părinţii, conţinând şi aplicaţii cu caracter ludic, ce necesită un grad mare de implicare din partea lor, a consilierilor şcolari şi, acolo unde este cazul, şi din partea copiilor.
– Nr. de cadre didactice formate: 72
– Nr. de părinţi: 998

  1. Proiectul pilot „Abilități pentru acțiune
    – Nr. de clase: 78
    – Nr. de elevi: 1867

Proiectul care are la bază programul Lions Quest – un program de Č‹nvăţare socio-emoţională (Social and Emotional Learning – SEL), cuprinzător şi universal, bazat pe dovezi ştiinţifice, tradus Č‹n 36 de limbi, implementat Č‹n peste 90 de ţări şi finanţat de Fundaţia Internaţională a Cluburilor Lions Č‹n parteneriat cu Districtul Lions 124 România. Acesta utilizează resursele pedagogice ale modulului Lions Quest – Abilităţi pentru acţiune nivel II şi se adresează elevilor din Č‹nvăţământul liceal. Conţine cinci domenii mari şi opt activităţi.

  1. Proiectul pilot „Acționăm just
    – Nr. de clase: 32
    – Nr. de elevi: 692
    – Nr. de cadre didactice: 30

Proiectul este implementat în parteneriat cu Asociaţia „Voci pentru Democraţie şi Justiţie” şi constă în realizarea de activităţi de promovare a educaţiei juridice în mediul gimnazial şi liceal, prin facilitarea accesului elevilor la cunoştinţe elementare din domeniul juridic, în special la cele ce ţin de domeniul prevenirii şi combaterii consumului şi traficului de droguri.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.