EXPONATUL LUNII LA MUZEUL DE ISTORIE: Protocolulu adunarei generale a 12-a a Reuniunei invetiatoriloru greco-catolici români din Maramuresiu
În cadrul programului „Exponatul lunii”, Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș, aduce în atenția publicului „protocolul” (procesul verbal) al Reuniunii învățătorilor confesionali din cadrul Vicariatului Greco-Catolic al Maramureșului, desfășurată la Ieud, în 31 mai 1894.

Reuniunea învățătorilor de la Ieud, ținută în urmă cu 130 de ani, a fost prezidată de vicarul Tit Bud. La aceasta a luat parte atât conducerea reuniunii, cât și 36 de învățători din districtele protopopești Vișeu, Ieud, Iza, Cosău, Sighet și Mara ale vicariatului maramureșean.

După Sfânta Liturghie, oficiată în memoria învățătorilor trecuți în eternitate, dascălul Grigore Dunca din Ieud a ținut „o prelegere practică din istoria naturală” (științele naturii). Ulterior, a fost aleasă noua conducere a Reuniunii și au fost aduse la cunoștința celor prezenți mai multe informații de actualitate. Premiul de 5 florini – pus la dispoziție de vicarul Bud pentru dascălul care a altoit cel mai mare număr de pomi fructiferi – a fost câștigat de Vasiliu Radu din Văleni, iar cel de 10 florini – oferit de ablegatul (deputatul) dietal Petru Mihaly pentru dascălul care a inițiat cel mai mare număr de școlari în altoirea pomilor fructiferi – a fost dobândit de Teodor Mihnea din Valea Porcului (astăzi, Valea Stejarului).

Potrivit documentelor ecleziastice păstrate în colecția muzeului, reuniunile învățătorilor greco-catolici din Maramureș s-au desfășurat până în anul 1905, motivul principal de interzicere a acestora constând în transformarea școlilor confesionale românești în școli de stat.

Înființată în anul 1883, Reuniunea învățătorilor greco-catolici din Maramureș a fost singura formă de organizare a învățătorilor din fostul comitat Maramureș, cu sediu la Sighet. Anual, în cadrul ședințelor reuniunii, învățătorii prezentau obstacolele cu care se confrunta învățământul primar și gimnazial românesc, dintre care amintim: lipsa manualelor școlare și a materialului didactic, renitența părinților în a-și trimite copiii la școală și, nu în ultimul rând, încercările repetate ale autorităților civile de a transforma școlile confesionale în școli de stat.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.