MARAMUREŞ: Două etape de creşteri salariale în acest an

MARAMUREŞ: Două etape de creşteri salariale în acest an

În acest an, salariul de bază minim brut pe ţară va creşte în două etape. Din această lună, salariul s-a majorat cu 75 de lei, urmând ca în luna iulie acesta să ajungă la 1.050 de lei. Angajatorii care nu respectă aceste prevederi riscă amenzi cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei.
Din 1 ianuarie, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată a crescut de la 900 de lei la 975 de lei. Totodată, a fost stabilită şi o medie orară pentru acest salariu, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore în medie pe lună în anul 2015, reprezentând 5,781 lei/oră.
„Există situaţii în care unii angajatori iau acest tarif orar stabilit ca şi medie anuală fix, iar în situaţia în care sunt mai puţine zile lucrătoare, nu acordă salariul minim brut pe economie. Acest tarifar orar este un tarifar calculat ca şi medie a numărului de ore lucrate anual dar salariul minim brut pe economie nu se modifică. El rămâne la 975 de lei începând cu 1 ianuarie, urmând a se modifica tarifarul orar lunar”, a precizat purtătorul de cuvânt al ITM Maramureş, Mircea Onea.
Angajatorii au obligaţia de a înregistra acest salariu minim brut pe economie conform Codului Muncii, printr-un act adiţional încheiat la contractul individual de muncă într-un termen de maxim 20 de zile de la data când a intervenit modificarea sau de la data la care au luat la cunoştinţă de modificarea acestui element al contractului de muncă.
„Până la sfârşitul lunii ianuarie, angajatorii au obligaţia de a modifica şi a majora toate salariile minime brute pe economie. Bineînţeles, acolo unde există salariaţi care au un contract individual de muncă cu timp parţial, acesta se va majora proporţional cu activitatea pe care o desfăşoară. Această obligaţie de a majora salariile minime brute pe economie o au şi instituţiile publice acolo unde există salariaţi ale căror salarii de bază sunt la nivelul salariului minim brut pe economie”, a mai specificat Mircea Onea.
Neîndeplinirea acestor obligaţii de către angajatori poate duce la aplicarea unor sancţiuni contravenţionale cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei. Odată cu creşeterea salariului minim brut pe economie creşte şi valoarea contribuţiilor angajatorilor.
„Există unele confuzii legate de salariul minim brut pe economie şi salariul mediu pe economie. Salariul minim brut pe economie este cel garantat în plată pentru salariaţi, salariul mediu brut pe economie este acel salariu stabilit prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat, care este utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, care a fost stabilit la suma de 2.415 lei, ceea ce reprezintă de fapt şi ajutorul de deces, în cazul decesului angajatului, salariatului sau a pensionarului, respectiv jumătate în situaţia în care intervine un deces în familia asiguratului, respectiv pensionarului”, a adăugat Onea.
Începând cu 1 iulie 2015, tot prin acelaşi act normativ se va modifica salariul minim brut pe economie la 1.050 de lei, adică 6,225 lei pe oră.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.