VIDEO | Dificultăți financiare pentru autoritățile locale, după ce cheltuielile în perioada pandemiei au crescut mult

În urma ordonanțelor militare, autoritățile locale au primit foarte multe noi atribuții ce țin de suportarea cheltuielilor cu unitățile de asistență socială și spitalele din subordine, dezinfecții generale, sarcini privind carantinarea persoanelor, procurarea de materiale de protecție și alimente pentru categoriile de risc. Având în vedere toate acestea, cheltuielile autorităților locale au crescut exponențial, fapt ce a dus la un necesar financiar suplimentar.

Au fost alocate de Guvern sume suplimentare din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, însă acestea sunt departe de a fi suficiente. Președintele Consiliului Județean, Gabriel Zetea, spune că în urma rectificării bugetare și a balansării fondurilor diminuate cu sumele alocate, multe unități administrativ-teritoariale din județul Maramureș nu primesc niciun ban în plus. Mai mult, patru localități din județ, respectiv Baia Mare, Tăuții Măgherăuș, Fărcașa și Dumbrăvița, nu au primit alocări din TVA, fiindu-le diminuat și impozitul pe venit, fapt ce a rezultat într-o rectificare negativă a bugetului. Președintele CJ Maramureș a mai arătat că dacă situația privind bugetele locale nu se va redresa în viitorul apropiat, autoritățile locale riscă un colaps financiar și că supraviețuirea este posibilă numai prin restituirea de la bugetul de stat a cheltuielilor efectuate până în prezent în lupta împotriva noului coronavirus.

„Autoritățile locale nu pot să funcționeze pe deficit. Dacă se va continua în acest fel și Guvernul României nu va aloca sumele care au fost uitat a fi alocate la începutul anului, prin legea bugetului de stat, în maximum două luni de zile administrațiile locale vor intra în colaps financiar. E nevoie de o mai bună colaborare între Guvern și Parlament pentru a salva administrațiile locale. În caz contrar, dincolo de activitatea zilnică a fiecărei autorități locale, grav afectate vor fi spitalele și centrele de asistență socială din subordinea acestora. Spitalele își asigură funcționarea în baza contractelor de finanțare cu Casa de Asigurări de Sănătate, mult diminuate în acestă perioadă și prin resursele alocate de autoritățile în subordinea cărora se află. Chiar dacă managementul unor spitale a fost preluat de către Ministerul Sănătății, acestea nu beneficiază de niciun sprijin financiar din această direcție. Consiliul Județean Maramureș a alocat până în prezent peste 7 milioane de lei pentru măsurile de combatere a noului coronavirus, pe lângă fondurile de peste 7 milioane de lei alocate direct spitalelor din bugetul instuției. E nevoie de resurse financiare imediate în bugetul Consiliului Județean Maramureș pentru a putea continua sprijinul acordat unităților medicale.”, a declarat Gabriel Zetea, Președintele Consiliului Județean Maramureș.

În cazul concret al Consiliului Județean Maramureș, mai există o mare problemă în cadrul DGASPC Maramureș, instituție din subordine pentru care alocarea financiară asigură continuitatea funcționării până în luna iunie. Dacă până atunci nu se vor primi resursele financiare de peste 40 de milioane de lei necesare, funcționarea în condiții de normalitate a instituției nu va mai fi posibilă.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.