DEMERS: DGA a lansat o campanie de prevenire a corupției

Direcţia Generală Anticorupţie (DGA), în parteneriat cu platforma Stop Contrabanda iniţiată de BAT România, a lansat pe 13 decembrie campania naţională de prevenire a corupţiei „E timpul să nu mai dăm și noi ceva„. Scopul principal al campaniei este de a creşte gradul de conştientizare asupra fenomenului corupţiei şi de a descuraja practicile de dare şi luare de mită, subliniind consecinţele legale şi sociale grave ale acestor fapte – anunță DGA într-un comunicat.

Sloganul campaniei, „E timpul să nu mai dăm și noi ceva”, a fost conceput pentru a contracara o mentalitate eronată potrivit căreia succesul sau rezolvarea unor situaţii se pot obţine şi prin mijloace nelegale. În centrul campaniei se află o serie de iniţiative de comunicare care explică într-un limbaj simplu, accesibil şi direct riscurile la care se expun cei care aleg să ofere sau să accepte mită.

Această iniţiativă face parte din seria de evenimente organizate de DGA pentru a marca Ziua Internaţională Anticorupţie – 9 Decembrie.

Contextul campaniei

Conform Eurobarometrului special nr. 548 din 2024 referitor la atitudinea cetăţenilor privind corupţia în Uniunea Europeană, 75% dintre români consideră corupţia o problemă larg răspândită în ţară. Totuşi, datele arată că mulţi cetăţeni aleg să nu raporteze cazuri de corupţie din diverse motive, cum ar fi dificultatea de a dovedi faptele (29%), teama că persoanele implicate nu vor fi pedepsite (23%) sau lipsa protecţiei pentru denunţători (23%).

Un studiu criminologic realizat de Ministerul Justiţiei împreună cu DGA indică faptul că valorile morale şi educaţia sunt principalii factori care pot preveni implicarea în fapte de corupţie. Aproape 68% dintre respondenţi consideră că educaţia joacă un rol esenţial în descurajarea acestor practici. În acest context, campania îşi propune să contribuie la schimbarea percepţiei publice şi să întărească ideea că un comportament integru este nu doar posibil, ci şi necesar.

Mesaje şi activităţi principale

Prin mesajul „Pune stop corupţiei şi contrabandei înainte să devină parte din viaţa ta!”, campania atrage atenţia asupra pericolului direct la care se expun cei implicaţi în acte de corupţie, pedeapsa cu închisoarea fiind una dintre consecinţele legale imediate. Totodată, subliniază impactul negativ la nivel social: corupţia afectează familia, locul de muncă şi comunitatea, iar efectele sale se resimt pe termen lung.

Sloganul campaniei, „E timpul să nu mai dăm și noi ceva”, a rezultat în etapa de dezvoltare a campaniei, iniţiatorii identificând o serie de sintagme des utilizate, la scară largă socială, în cazurile de dare şi luare de mită. Campania îşi propune astfel să descurajeze fenomenul şi să explice, într-un limbaj accesibil şi direct, uşor identificabil de către public, efectele grave ale corupţiei şi pericolul principal la care se expun toţi cei aflaţi în situaţia de a oferi şi de a accepta mită, respectiv pedeapsa cu închisoarea.

În cadrul campaniei, a fost realizat un spot TV cu actori cunoscuţi, precum Şerban Pavlu, Alexandru Ion, Augustin Viziru şi Andrei Dumitrescu. Spotul prezintă o situaţie uzuală, în care un cetăţean încearcă să grăbească procesul de eliberare a unui document oficial prin oferirea de mită. Reacţia promptă a reprezentantului autorităţii, care refuză acest gest şi explică riscurile, este un exemplu pozitiv de comportament corect şi integru.

Campania promovează numărul de telefon 0800.806.806, pus la dispoziţie de DGA pentru raportarea anonimă şi confidenţială a faptelor de corupţie. Acest număr este vizibil în toate materialele de comunicare, fie ele postere, bannere, clipuri video sau alte instrumente distribuite la nivel naţional prin reţele media, social media şi instituţii publice.

Importanţa campaniei şi rezultatele aşteptate

Campania îşi propune să crească numărul de cetăţeni şi angajaţi instituţionali care înţeleg consecinţele faptelor de corupţie şi să încurajeze adoptarea unui comportament integru. Printr-o informare constantă şi clară, aceasta urmăreşte să reducă incidenţa cazurilor de mituire şi să încurajeze raportarea lor.

În plus, printr-o strategie de comunicare amplă, care include mass-media, platforme digitale şi distribuirea de materiale informative la nivel instituţional, campania vizează schimbarea percepţiei generale asupra corupţiei şi a rolului fiecărui cetăţean în prevenirea acestui fenomen.

Campania se desfăşoară până la finalul anului 2025, iar materialele campaniei (spoturi, vizualuri etc.) pot fi accesate şi descărcate de la butonul „Resurse”, din secţiunea dedicată campaniei, link: https://www.mai-dga.ro/resurse.

Sursa: DGA

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.