CE SPUN SPECIALIȘTII: Care sunt cauzele abandonului școlar și ce soluții ar fi

miercuri , 11 oct 2017, ora 14:56       de Larisa-Mariana Laviță       Social

 Abandonul școlar și absențele sunt probleme destul de frecvente în școlile din Maramureș, în special când vine vorba de elevi care provin din familii defavorizate, monoparentale sau cu părinții plecați în străinătate. Psihologii consideră că una dintre cele mai importante soluții pentru combaterea problemelor școlare este comunicarea cu familiile elevilor.


Uniunea Europenă și-a propus să reducă absențele și abandonul școlar. Educația este esențială, întrucât elevii care nu își continuă școala azi pot fi șomerii de mâine, care nu își pot găși de lucru din cauza faptului că nu au studiile necesare.

„Un studiu făcut de cei din Uniunea Europenă arată că ne situăm undeva la 19,1% la populația situată între 18 și 24 de ani. Prima dată ar trebui să fim atenți la cum definim prin abandon școlar, că dacă îl definim ca o rată a absenteismului ridicat sau cu o pondere a elevilor cu o situație școlară neîncheiată, atunci diferă foarte mult situația în funcție de județele de la noi din țară, de exemplu. Dacă o vedem ca rată de părăsire timpurie a sistemului de educație, atunci am făcut referire la acest obiectiv al Uniunii Europene care și-a propus ca până în 2020 să scadă rata abandonului școlar, undeva sub 10%”, a precizat Annamaria Borlean-Elek, profesor psiholog și consilier școlar.

Motivele care stau la baza absențelor și a abandonului școlar pot fi variate.

„Dacă mă refer la această ultimă categorie, aș putea să împart factorii, cred, în vreo trei categorii mari: factori individuali, factorii familiali și, nu în ultimul rând, factori de natură școlară. La factorii individuali, mă refer la absenteismul ridicat, adică pur și simplu își propune elevul să plece sau se întâmplă se plece de la anumite ore. Pe urmă sunt dificultățile de învățare, merg mână în mână cu motivația redusă pentru activitatea școlară în general sau elevi cu cerințe educaționale speciale, o stare de sănătate precară, care să nu îi permită copilului să frecventeze zilnic școala, sau comportamentele deviante. Sunt doar câteva la care mă gândesc, în ceea ce privește această categorie a factorilor individuali“, a explicat psihologul Annamaria Borlean- Elek

Familia joacă un rol deosebit de important în ceea ce-i privește pe elevi.

La factorii familiali aș introduce și starea socio-materială a familiei, veniturile, de exemplu, la limita subzistenței, de asemenea nivelul redus de educație al părinților sau familiile dezorganizate, prin divorț sau prin deces, familiile monoparentale sau cele reorganizate, la fel pot să fie o piedică. Apoi părinții care pleacă în străinătate și își lasă copilul temporar sau permanent în grija rudelor sau a bunicilor, atitudinea negativă a membrilor familiei față de educația copiilor. Dacă fratele mai mare, de exemplu, a abandonat, există și tentația celui mai mic să abandoneze. Munca în gospodărie, mai ales la copiii proveniți de la sate, unde știm că toamna și primăvara este de lucru la țară, la câmp. Lipsa unor condiții minimale de studiu acasă, sunt  multe familii în care nu există o bibliotecă, în care nu există câteva cărți pe care să le fi citit copilul o viață întreagă. La factorii școlari, e foarte importantă de la început, de la perioada preșcolară, frecventarea grădiniței. Dar dacă vorbesc de factori de natură școlară, mai degrabă nefrecventarea grădiniței sau rezultatele școlare slabe, care îi demotivează. Dacă se ajunge și în caz de repetenție, clar tendința de a abandona școala există, și este mare. Coringențele, participarea scăzută la activitățile extracuriculare sau cazuri de lipsă de comunicare și izolarea unui copil față de profesori, față de colegi, cam acestea sunt categoriile de factori la care mă refer când vorbesc despre abandonul școlar”, a explicat consilierul școlar.

Pentru a combate abandonul școlar este nevoie de o comunicare foarte bună între instituțiile de învățământ și familie.

„Cred că nu putem să separăm, școala fără familie nu reușește singură, la fel și familia, fără sprijinul școlii și a comunității, la fel, nu face nimic. Ar trebui să fie undeva o colaborare extraordinar de bună și eficientă, să se implice toate părțile astea, adică familie, școală și comunitate”, a adăugat Annamaria Borlean-Elek.

Comunicarea una din cele mai importante soluții pentru combaterea problemelor de natură școlară, sunt de părere specialiștii.
tags: ce, spun, specialiȘtii:, care, sunt, cauzele, abandonului, școlar, și, ce, soluții, ar, fi